Bästa Cykelbelysning för bra räckvidd & ljusbild

Bästa Cykelbelysning för bra räckvidd & ljusbild

Bra cykelbelysning är inte bara viktig för att synas i trafiken. Den är också viktig för att du ska kunna se hela vägbanan när du cyklar och speciellt elcyklar som oftast håller högre hastigheter.. Detta gäller för både träningscyklister och vanliga cyklister som pendlar från/till jobb.

Ju snabbare du cyklar, desto högre krav ställs det på cykellampan framtill. Oberoende test av cykelbelysning har visat att räckvidden varierar ganska så kraftigt mellan de olika märkena. Allt från 5 till 70 meter beroende på modell och märke.

Vi koncentrerat oss på cykelbelysning framtill av den enkla anledning att bakbelysning inte alls är lika svårt att välja. Även om bakbelysning är minst lika viktig som frambelysning så ska den endast lysa rött, medans frambelysning behöver ge en bra ljusbild/spridning med mera. Vår sammanställning över bästa cykelbelysning är baserat på oberoende test, kundrecensioner, egenskaper, funktioner och pris.

Senast uppdaterad Oktober 2021

Sigma Sport Aura 80 - Bäst i test

Bäst i test
Sigma Sport Aura 80 bild 1Sigma Sport Aura 80 bild 2Sigma Sport Aura 80 bild 3
ButikPris
689:-Besök
689:-Besök
689:-Besök
689:-Besök
785:-Besök
  • Testvinnare 2021 när tyska Alles Beste testa cykelbelysning
  • Bra val utmärkelse i Folksams test av cykellampor 2021
  • 4,7 av 5 stjärnor på Amazon UK efter över 1 900 kundrecensioner

På jakt efter väldigt bra cykelbelysning? Sigma Sport Aura 80 har allt vi förväntar oss av en fantastisk cykelbelysning vilket syns i flera stora oberoende test. Modellen har bland annat blivit testvinnare i tyska Alles Beste 2021 och fått toppbetyg i Folksams egna cykelbelysnings test 2021. Cykellampan är också en av marknadens mest populära alternativ och på brittiska Amazon modellen ett samlat kundomdöme på 4,7 av 5 stjärnor efter över 1900 kundrecensioner.

Mycket kraftig och smidig framlampa till cykeln

Sigma Sport Aura 80 är utan tvekan en av marknadens bästa modeller för korrekt och smidig cykelbelysning. Vart vi än vänder oss så har cykelbelysningen från Sigma antingen vunnit bäst i test eller presterat topp tre. Förutom extremt bra ljusstyrka och ljudbild så är cykellampan väldigt smidig med sitt gummistropp för montering. Monteringen utan verktyg gör att lampan enkelt kan tas av/på men samtidigt också kan användas på olika cyklar.

När svenska Folksam testa cykelbelysning under 2021 fann de flera positiva fördelar så som t.ex. tydlig indikator för batterinivå och laddningstid. Stort plus var att modellen kan tändas även när den laddas vilket öppnar upp nya möjligheter.

Sigma Sport Aura 80 har som namnet kanske antyder en max ljusstyrka på 80 lux och då håller batteriet ungefär 4 timmar. Modellen har 4 olika ljusnivåer 80/60/40/20 lux som räcker 4/5/6,5/15 timmar. Räckvidden på 90 meter är framförallt intressant för dig som cyklar långa sträckor längs landsvägar. Modellen är också godkänd enligt StVZO-klassningen som säkerställer att cykellampan inte bländar andra trafikanter.

Cykellampan från Sigma har som sagt ett inbyggt och laddningsbart batteri som laddas med micro-USB. Laddtiden ligger på 4,5 timme med laddkabeln som ingår. Den är också IP-klassad (kapslingsklassning) till IPX4 vilket innebär att modellen är vattentålig och klarar av regn.

Vem bör köpa Sigma Sport Aura 80? Cykelbelysning från Sigma har alltid varit en av marknadens bästa val och Sigma Sport Aura 80 är inget undantag. Modellen presterar i topp på alla egenskaper och funktion vilket gör att cykellampan passar vem som helst. Vare sig du cyklar i stan till jobb eller sportcyklar längs landsvägar/skogsvägar så klarar Sigma Sport Aura 80 av det. Modellen vinner också vår utmärkelse bäst i test baserat på funktioner, egenskaper, oberoende test, kundrecensioner och pris.

  • Uppfyller StVZO standarden som förhindrar att trafikanter bländas
  • Laddningsbar cykellampa med micro-USB, laddtid 4,5 timmar
  • Ljusflöde 80/60/40/20 lux och batteritid 4/5/6,5/15 timmar
  • Räckvidd på 90 meter
  • Montering utan verktyg med gummistropp
  • Kan tändas även när den laddas
  • Tydligt indikator för batterinivå och laddning

CatEye AMPP 400 - Bästa budgetval

Bästa budgetval
CatEye AMPP 400 bild 1
ButikPris
349:-Besök
521:-Besök
595:-Besök
  • 4,8 av 5 stjärnor på Amazon UK efter över 1100 kundrecensioner
  • 4 av 5 stjärnor när Road testa cykellampan 2020

Utmärkt cykelbelysning från CatEye som lanserat några av marknadens bästa modeller de senaste åren. Bara på brittiska Amazon har CatEye AMPP 400 ett samlat kundomdöme på 4,8 av 5 stjärnor efter över 1 000 kundrecensioner.

Billig framlampa som utmärker sig bland konkurrenterna

CatEye är inget okänt märke inom cykelbelysning och faktum är att CatEye har flera välpresterande modeller som utmanar det bästa på marknaden. CatEye AMPP 400 är inte det bästa från CatEye men den utmärker sig däremot i både pris och prestanda. 

Prismässigt så är CatEye AMPP 400 nästan oslagbar för någon som bara vill använda cykelbelysning för pendling till jobb. Cykellampan har ett kraftigt ljus upp till 400 lumen och som ger en extra bred ljuskägla. Den har däremot 4 olika ljuslägen hög, låg, dagsljus och blinkande. Den är också utrustad med sidopanel som också gör att den syns tydligt från sidan för andra medtrafikanter. 

CatEye AMPP 400 laddas med helt vanlig micro-USB och laddas på mellan 4-8 timmar. Batteritiden varierar lite beroende på vilken ljusnivå du väljer men som minst räcker den 2 timmar på högsta läget och 6 timmar på lägsta. Den har också en bra batteriindikator som tydligt och tidigt berättar när det är dags att ladda. En liten men smidig funktion är minnet som kommer ihåg din senaste inställning.

Likt flera andra modeller i vårt bäst i test så kräver denna cykelbelysning inga verktyg för att monteras. Precis som testvinnaren har denna en gummistropp som fästs på styret och som gör det enkelt att flytta belysningen till olika cyklar. Modellen kan användas även när det regnar då den har en IP-klassning på IPX4.

Vem bör köpa CatEye AMPP 400? Modellen passar perfekt till dig som vill använda bra och billig cykelbelysning till pendling i eller utanför stan. Med ett lågt pris så utklassar CatEye flera konkurrenter med kraftig ljusstyrka och bra ljuskägla. Cykellampan syns också tydligt från sidan med ljusgenomsläpp på sidan.

  • Uppladdningsbar cykellampa med en batteritid upp till 6 timmar
  • Bred ljusbild och tydlig synlig från sidan
  • Batteriindikator för laddning, laddning med medföljande micro-USB kabel
  • IPX4 klassning som tål regn
  • 4 ljuslägen från 400 till 200 lumen
  • Montering utan verktyg

Sigma Aura 60 - Rekommenderas

Sigma Aura 60 bild 1
ButikPris
441:-Besök
444:-Besök
549:-Besök
549:-Besök
549:-Besök
599:-Besök
  • 4 av 5 hos tyska Amazon efter 10 kundrecensioner
  • Bäst i test vinnare i tyska tidningen Guter Rat 2018

Sigma Aura 60 är en kraftfull cykellampa som bland annat har fått bäst i test i Tyska tidningen Guter Rat oktober 2018 och har också fått toppbetyg hos bland annat Amazon. Cykelbelysning från Sigma har under flera år presterat väldigt bra i oberoende tester och Sigma Aura 60 har flera liknelser med Sigma Lightser som tog hem bäst i test 2013 i tidningen TestFakta.

Grym ljusstyrka med lång räckvidd

Bäst i test vinnaren har en fantastiskt lång räckvidd på hela 70 meter, vilket får de flesta andra cykellampor att blekna ganska så ordentligt. Cyklar du i städer så kanske 70 meter verkar vara lite överdrivet, men med Signa Aura 60 har du möjlighet till att tona ner ljusstyrkan i tre olika nivåer.

Sigma Aura 60 är byggd för både sportcyklister och vanliga personer som pendlar från/till jobb. Är du på jakt efter en cykellampa fram som både fungerar på landsväg och i städer så är detta helt klart ett av de bästa valen just nu.

Tre ljusnivåer

  • Standard – (60 lux) Högsta inställningen som ger 4 timmars brinntid
  • Medium – (30 lux) Ger 7 timmars brinntid
  • Eco – (18 lux) 10 timmars batteritid

Sigma Aura 60 fästs enkelt på styret och laddas med hjälp av USB-mini på ungefär 3,5 timme. Det bästa med Sigma Aura 60 är helt klart den kraftfulla ljusstrålen som når långt men som dessutom lyser upp brett.

  • Lång räckvidd med upp till 70 meter på högsta nivån
  • Tre ljusnivåer med en batteritid på Standard (4 tim), Medium (7 tim), Eco (10 tim)
  • Enkel montering på styret
  • Laddas med USB-mini. 3,5 timme för en fullladdning
  • IPX4 – Regnsäker modell

Lezyne Hecto Drive 400XL - Kraftfull modell

Lezyne Hecto Drive 400XL bild 1
ButikPris
319:-Besök
  • Toppbetyg i danska FDM i oktober 2014
  • T3 Award – Bästa cykelbelysning under £30

Lezyne är också ett väldigt populärt märke när det gäller cykelbelysning och just denna modellen har bland annat vunnit pris hos T3 för ”Bästa cykelbelysning för under 30 pund”.

Hög kvalité av aluminium

Lezyne Hecto Drive är tillverkad av aluminium som är utskuret med hjälp av en CNC-fräs och på så sätt blir konstruktionen starkare. LED-lampan har en kapacitet på 400 lumen och har också 7 olika ljusinställningar.

Vissa av dessa ljusinställningar är av den blinkande sorten som ej är godkänt på svenska vägar. Men förutom dessa så finns det Blast, Enduro, Economy och Femto. Ett stort plus är att cykellampan har inbyggt minne som kommer ihåg vilken ljusinställning du använde sist den var igång.

Batteritiden varierar ganska kraftigt beroende på vilken ljusstyrka du väljer, men här nedan hittar du de olika lägena samt batteritid.

  • Maximum – 400 lumen – 1 timme
  • Enduro – 150 lumen – 2 timmar
  • Economy – 75 lumen – 4 timmar
  • Femto – 15 lumen – 17,5 timme

Batteritiden är godkänd enligt de flesta test och trots att den högsta ljusinställningen inte håller speciellt länge så är det en bra funktion. Maximal ljusstyrka är framförallt användbart vid t.ex. landsväg eller skogsvägar. Inne i städer och så vidare så behövs inte detta.

Däremot så laddas Lezyne cykellampa relativt fort och på bara 2 timmar så har du ett fulladdad batteri. Montering är lika enkel som bäst i test vinnaren från Sigma d.v.s. ett gummiband som monteras direkt på cykelstyret.

  • Kraftfull cykellampa
  • Många olika ljusinställningar
  • Bra batteritid på de lägre inställningarna
  • Relativt snabb batteriladdning
  • Enkel montering på cykelstyret
  • IPX7 – Vattentät ned till 1 m under 30 min

Sigma Buster 100 - Bra kundrecensioner

Sigma Buster 100 bild 1
ButikPris
339:-Besök
339:-Besök
339:-Besök
370:-Besök
492:-Besök
  • Toppbetyg hos bland annat Cykelkraft efter 10 kundrecensioner

Sigma Buster 100 är en väldigt populär modell som både säljs enskilt som framlampa, men också i kombination med en baklampa hos t.ex. Cykelkraft. Modellen har fått ett väldigt bra betyg från kundrecensioner hos bland annat Cykelkraft.

Prisvärd cykellampa från kända Sigma

Sigma Buster 100 har tre olika ljusinställningar förutom SOS-blinkandet. Högsta ljusinställning ger 120 lumen, standard 60 lumen, Eco 30 lumen. Beroende på vilken nivå du väljer så påverkas också batteritiden så klart. På hösta inställningen så får du en batteritid på 2 timmar, standard ger 4 timmar och Eco ger 8 timmar.

Cykelljuset laddas snabbt på 2 timmar med hjälp av micro-USB som medföljer och lampan kan även laddas under användning med hjälp av en powerbank eller liknande.

Bra monteringsanordning som gör det väldigt enkelt att sätta på/av lampan regelbundet.

  • Tre ljusnivåer
  • Laddas på 2 timmar med hjälp av micro-USB. Kan laddas under användning
  • Enkel montering för regelbunden av och på

Köpguide: Så väljer du bästa cykelbelysning

Att cykelbelysning och reflexer är ett krav för att få framföra sin cykel i mörker, är troligtvis något som de flesta känner till. Men det många inte känner till är att cykelbelysningen både fram och bak måste synas minst 300 meter för andra trafikanter.

Är du en person som endast cyklar på cykelvägar med god gatubelysning hela vägen till och från jobb, så är kanske en bra cykellampa framåt inte det viktigaste. Cyklar du däremot på sträckor där det saknas gatubelysning så är en bra cykellampa desto viktigare.

Det samma gäller för dig som gillar att cykla fort eller som har hunnit införskaffa en elcykel som går 25 km/h. I sådana höga hastigheter så är det bra med en cykelbelysning som kan lysa upp långt framåt på grund av den höga hastigheten. 25 km/h motsvarar en hastighet på nästan 7 meter per sekund och om då framlampan bara lyser upp 14 meter så är reaktionstiden alldeles för liten.

Hur bra cykellampa som oftast medföljer när du t.ex. köper en elcykel varierar kraftigt från märke till märke, men oftast är det ingen cykelbelysning som lyser speciellt långt. Trots att många av de modeller vi har tagit med i testet har egenskaper som passar till träningscyklister. Så är det inget som säger att vanliga cyklister/pendlare inte kan använda dessa cykellampor. När du väl har provat en cykellampa som lyser upp 70 meter för första gången så är det svårt att återgå till lampor med kortare ljussträckor.

Detta säger lagen om cykelbelysning

Lagen om godkänd cykelbelysning är ganska enkel och det krävs inte speciellt avancerad utrustning för att uppfylla kraven.

  • Krav på cykelbelysning vid färd under mörker.
  • Framlyktan ska antingen vara vit eller gul och ska också kunna synas på ett avstånd på 300 meter.
  • Baklyktan ska avge rött ljus och ska också kunna synas minst 300 meter.
  • Baklyktan får blinka om det är minst 200 blinkningar per minut.
  • Drar du en cykelkärra så ska även denna kärra ha en baklykta eller en röd reflex bakåt.

Men dessa lagar/krav är ett minimum för att få framföra sin cykel i mörker och kan tyckas vara ganska snålt nu när vi har elcyklar som rullar 25 km/h. Det är trots allt samma hastigheter som en klass 2 moped.

Bästa ljusbild/ljusspridning utan bländningsrisk

Att smälla på den starkaste cykellampan som finns på marknaden, är nödvändigtvis inte det bästa valet. Du vill hitta en cykellampa som ger bra med ljus och som ger en bra ljusbild på hela spåret där du cyklar. Det är långt ifrån all cykelbelysning som har en ljusspridning/ljusbild som fungerar bra.

Flera oberoende test av cykelbelysning har också visat att många modeller till och med kan blända mötande cyklister, något som vi så klart vill undvika till varje pris. Ett vanligt problem är att cyklister riktar ljuset alldeles för mycket uppåt istället för att rikta lampan ned på cykelbanan.

Sen har också många modeller problem med ljusspridningen och kan därför blända mötande cyklister, trots att cykelbelysningen riktas nedåt på cykelbanan. Dessa modeller vill vi så klart också undvika.

Ett annat problem med en dålig ljusbild är att ljuset klingar av alldeles för snabbt på sidorna och på så sätt får vi vad som liknar ett tunnelseende. Vad vi helst eftersträvar är att få en ljusbild som sakta klingar av på både höger och vänster sida av ljusbilden.

Om det det ganska så snabbt går från väldigt ljust i mitten av ljusbilden och som sedan snabbt blir mörkt på sidorna så kan vi missa plötsliga saker som kommer upp på vägbanan. Ljusbilden/ljusspridningen på sidorna måste ha en jämn övergång från ljust till mörkt och helst ska spridningen vara i alla fall 2-3 meter åt sidorna.

I flera oberoende cykelbelysning test så har det visat sig att modeller från lågprisbutiker lider av väldigt dålig ljusbild. Vårt tips är att du håller dig till kända märken som t.ex. Sigma och Lezyne, som har stor kunskap om hur man bygger cykelbelysning med icke bländande ljus samt med korrekt ljusspridning.

Krav som en bra LED cykellampa ska kunna uppfylla

Bra batteritid

De bästa cykellamporna har ungefär en batteritid på 5 till 20 timmar beroende på vilken intensitet som du väljer att använda. Innan du väljer en cykellampa så bör du beräkna ungefär hur lång tid du kommer använda lampan dagligen. Det är ingen som vill behöva ladda sin cykellampa efter varje pendlingstur till och från jobb.

Det bästa är om cykelljuset i alla fall kan laddas en gång per vecka. Är det flera gång per vecka så kan det snabbt bli ganska omständligt. Så klart så kommer batteritiden inte hålla speciellt länge om du kör på högsta intensitet under hela cykelturen.

Om det finns mörka partier där du cyklar dagligen så kan du överväga att endast öka intensiteten på dessa sträckor, för att sedan tona ner det när du når sträckor med bättre belysning.

Regnsäker/vattentålig cykellampa

Belysningen måste också kunna stå emot helt vanligt regn under cykelturen. Cykelljuset kanske inte behöver klara av att bada i sjöar, men konstruktionen måste i alla fall klara av helt vanligt regn. Se därför till att noga kolla in vad för IP-klass cykelljuset har fått hos tillverkaren.

Det finns en hel del olika IP-klasser och det är inte helt enkelt att veta vad den egentligen betyder. Men tittar vi på bäst i test vinnaren Sigma Aura 60 så har just den modellen IPX4. Detta innebär att cykellampan klarar av 10 liter vatten per minut i 5 minuter med ett tryck på 80 – 100 kPa. D.v.s. regn och vattenstänk från hjulet är inte något problem.

Lezyne Hecto Drive 400XL som också är en fantastisk cykellampa fram har IPX7, vilket ger ett ännu bättre skydd mot vatten. Med IPX7 så är cykellampan vattentät ned till 1 meter under 30 minuter.

Montering/placering

Vart cykellyset monteras kan faktiskt vara av stor betydelse, speciellt på modeller där du snabbt kan skifta mellan olika ljusnivåer. De flesta föredrar cykellampor som monteras direkt på styret så att du enkelt kan montera av och på ljuset när cykeln parkeras. Det är trots allt någon som tjuven snabbt kan ta och är i alla högsta grad stöldbegärligt.

Med montering på styret ger dig också goda möjligheter att under färd kunna kontrollera/justera ljuset medans du cyklar. På så sätt slipper du stanna under cykelfärden för att justera ljusstyrka eller liknande. Det är helt klart den modell som de flesta oberoende test rekommenderar.

Pris

Priset är så klart också en viktig faktor och det är kanske inte alla cykelpendlare som har lust att lägga närmare 1 000 kronor på ett bra cykellyse. I vårt bäst i test så har vi satsat på modeller som passar de flesta konsumenter, både vanliga cykelpendlare men också för personer som sysslar med olika cykelaktiviteter.

Pendlar du i mörker regelbundet så är ett bra cykellyse desto viktigare och i detta test så hittar du modeller som passar de flesta plånböcker. Någonstans mellan 200 till 400 kronor för en riktigt bra cykellampa fram är nog de flesta beredda att lägga.


FAQ – Vanliga frågor om cykelbelysning

  1. Får jag använda pannlampa i stället för lampa på cykeln?
  2. Får cykelbelysning vara blinkande?
  3. Hur mycket böter när cykelbelysning saknas?
  4. Vilken färg får framlampa och baklampa använda?
  5. Vad är StVZO klassning?

Får jag använda pannlampa i stället för lampa på cykeln?

Pannlampan ersätter inte belysningen på cykeln och därför måste cykeln använda egen belysningsutrustning. Om du använder både cykelbelysning och pannlampa så får det inte vara så att pannlampa eller cykellampa är bländande.

Får cykelbelysning vara blinkande?

Framlampan får ej vara blinkande medans bakbelysningen får vara om den blinkar minst 200 gånger per minut.

Hur mycket böter när cykelbelysning saknas?

Om cykeln saknar fram- eller bakbelysning så är det 500 kr böter per ljus. Detsamma gäller för reflexer som saknas som är 500 kr böter. Där finns däremot ett tak på 1000 kr böter när fram/bakbelysning och reflexer saknas. Är cykeln utrustad med belysning men som inte används så är det 500 kr böter.

Vilken färg får framlampa och baklampa använda?

Framtill ska det alltid vara vitt eller gult ljus som är synligt på ett avstånd av 300 meter. Bakbelysningen ska alltid avge rött ljus och ska kunna synas på ett avstånd av 300 meter.

Vad är StVZO klassning?

StVZO är en klassning som införts så att cykellampor uppfyller vissa säkerhetskrav gällande bländning. StVZO godkänd cykelbelysning ska använda en ljusbild som inte bländar andra medtrafikanter vilket också är ett krav i svensk lagstiftning. Köper du en cykellampa som är godkänd enligt StVZO så kan du vara säker på att den inte bländar om den monteras på ett korrekt sätt.


Källor

Tyska Guter Rat

Bäst i test vinnaren Sigma Aura 60 testades i tyska tidningen Guter Rat 2018 och tog hem förstapriset. Vill du läsa mer om testet och hur Sigma Aura 60 har presterat i andra tyska test så kan du hitta mer information här.

Svenska Folksam

Folksam har ett väldigt bra test av ett stort antal cykllampor och under 2021 testades flera väldigt populära modeller så som CatEye GVOLT70, Sigma Sport Aura 80, Spanninga Axendo 60, Axa Greenline 50 med mera. I deras test tar de upp allt från sikt vilka lampor som uppfyller standarden StVZO. Läs hela deras test här.

Tyska Alles Beste

Alles Beste har jämfört ett stort antal modeller av cykelbelysning under 2021. Bäst i test utmärkelsen vann storsäljaren Sigma Aura 80 USB och på andraplats hamnade CatEye GVolt 70 som är en annan väldigt populär modell. Båda modellerna hade den bästa ljusbilden för cykling på cykelbana och en batteritid som utklassar de flesta modeller. Läs hela deras test här.

Road.cc

Road har testat den populära CatEye AMPP 400 och fann att modellen presterade riktigt bra på flera områden. Förutom bra ljusstyrka så hade modellen en väldigt bra och bred ljusbild. Batteritiden var också imponerande för sitt låga pris med mera. Läs hela deras recension här.

Danska FDM

I oktober 2014 så utförde danska FDM ett test på olika cykellampor och där testades bland annat montering, funktioner, synlighet och batteritid. Testvinnare blev Lezyne Hecto Drive och vill du se hur de andra modellerna klarade sig i testet så hittar du testet här.

Lezyne Hecto Drive har också fått en utmärkelse från T3, som klassade modellen som bästa cykellampa under 30 brittiska pund.

Amazon & svenska butiker

Vi har också använt kundrecensioner från bland annat Amazon och svenska butiker i jakten på den bästa cykelbelysningen. Det finns inte allt för många test att gå på, då många test är alldeles för gamla och många av produkterna som testades har försvunnit.

Utgångna modeller

Nedan listar vi cykellampor som har försvunnit från vår sammanställning. Antingen har de slutat säljas eller så har de blivit ersatta med bättre modeller och alternativ. Vi fortsätter däremot att lista dessa här då det kan finnas intresse att läsa om äldre modeller som har varit med i vårt bäst i test.

Lezyne Femto Drive - Bästa budgetval

Lezyne Femto Drive bild 1
ButikPris
Hittade inga butiker.
  • 3,8 av 5 hos amerikanska Amazon efter 60 kundrecensioner

Vårt bästa budgetval gick till Lezyne Femto Drive som är ett billigt alternativ som finns i både fram- och bakbelysning. Enligt specifikationer så ger LED-framlampan 15 lumen, men enligt flera kundrecensioner så känns det som det är betydligt mer än så.

Enkel och bra cykellampa med utbytbara batterier

Det är inte alla personer som är förtjusta i modeller som använder inbyggda batterier och då kan Lezyne Femto Drive vara ett alternativ. Just denna modellen använder faktiskt 2 st knappcellsbatterier av typen CR2032, som också är den mest vanliga.

Batteritiden med 2 st CR2032 batterier ger en användningstid på 30 timmar och 60 timmar med blinkande. Köper du batterier från en bra webbshop så kan du komma över CR2032 batterier till ett billigt pris. Oftast kostar dessa batterier från 5 till 10 kr styck.

Konstruktionen är aluminium av hög kvalité och som också har en väldigt enkel strap-on montering.

Egenskaper för bästa budgetval – Lezyne Femto Drive

  • Finns som både fram- och baklampa
  • Lång batteritid på 30 timmar
  • Drivs med utbytbara CR2032 batterier
  • Upp till 15 lumen, men känns starkare än så