Foam roller – Bäst i test

foam roller bäst i test

Foam rollern har nog aldrig varit så populär som den är idag och allt fler personer som sysslar med träning regelbundet har börjat inse fördelarna med en roller. För många nybörjare kan det vara svårt att välja vilken typ av foam roller som passar bäst och därför rekommenderar vi att du läser vår korta köpguide.

Det finns allt från mjuka till hårda foam rollers och även storleken varierar ganska mycket. Så vilken foam roller är egentligen bäst för dig? Vad som passar dig bäst hänger egentligen på vart du kommer använda rullen, samt hur mycket massage som passar dig, men också till vilka muskeltyper.

Vi har i vårt bäst i test av foam roller sammanställt en lista över de mest populära alternativen på marknaden. Testet är baserat på oberoende test, kundrecensioner och popularitet.


Trigger Point Grid 2.0 – Bästa Foam Roller

Trigger Point Grid 2 bästa foam roller

  • Grid 66 cm
  • Grid 33 cm
539:- Besök
555:- Besök
609:- Besök
609:- Besök
369:- Besök
430:- Besök
469:- Besök
  • 4,5 av 5 hos amerikanska Amazon efter 250 kundrecensioner.
  • Rekommenderas av NYMag.com.

Trigger Point är en världskänd tillverkare av en rad olika foam rollers och deras senaste Grid 2.0 är en riktig fullträff. Trigger Point säljer en rad olika foam rollers i dagsläget, men Trigger Point Grid 2.0 är deras riktiga storsäljare.

Vart vi än tittar så har bäst i test vinnaren fått toppbetyg från alla de kundrecensioner som finns hos butiker och marknadsplatser.

Foam roller originalet med en tom kärna av rör

Den stora fördelen med ett rör istället för en kompakt kärna är ju att modellen blir lättare att förflytta och ta med sig. Trigger Point Grid 2.0 en en väldigt lätt modell som finns i två olika storlekar d.v.s. en på 33 cm och en större på 66 cm.

Både den lilla och stora har sina användningsområden, däremot för nybörjare så rekommenderas den stora modellen. Vilket storlek som passar dig bäst kan du läsa mer om i vår köpguide.

Bäst i test vinnaren är ganska slät med lite mönster och är alltså perfekt för dig som vill börja använda en foam roller regelbundet. Trigger Point kallar detta mönster för tredimensionella zoner och ska på så sätt efterlikna känslan från riktiga händer.

Denna form roller marknadsförs för både nybörjare och avancerade användare. Vilket också styrks av alla de kundrecensioner som finns om produkten.

Trigger Point Grid 2.0 kan användas både före och efter träningspasset för att mjuka upp eller lindra muskelvärk som uppkommer efter träningen.

  • Superpopulär foam roller för både nybörjare och avancerade användare.
  • Toppbetyg hos de butiker och marknadsplatser som säljer produkten.
  • Originalet för urholkade foam roller, enligt tillverkaren.
  • Finns i två längder, 33 och 66 cm.
  • Låg vikt som möjliggör enkel transport.

Casall PRF Tube Roll – Djup massage

Liten foam roller Casall PRF Tube Roll

ButikPris
368:- Besök
381:- Besök
494:- Besök
599:- Besök

Casall PRF Tube Roll är en annan väldigt populär foam roller som går lite mer på djupet än de traditionella platta modellerna. Även denna modell har fått bra betyg på de kundrecensioner man kan hitta på nätet.

Däremot kan inte denna modell ses som en bra modell för nybörjare. Har man väldigt spända muskler så kan det faktiskt vara bättre att börja med en slät modell först och sedan gå över till denna typ med lite mer struktur.

Det bästa med Casall PRF Tube Roll är ju möjligheten till att kunna nå områden eller muskler som är svåråtkomliga med vanliga platta modeller. Men om du är en person som har sysslat med foam rollers tidigare och som behöver något som tar djupare så är detta en perfekt modell.

Casall PRF Tube Roll är liten och lätt vilket så klart underlättar transport från och till träningen.

  • Foam roller som jobbar på djupet med sitt grova mönster.
  • Klassas om hård modell.
  • Perfekt för dig som vill komma åt svåra områden och muskler.
  • Liten och lagom längd på 34 cm.
  • Kan användas både för och efter träningen.
  • Passar bäst till personer som redan har använt foam rollers tidigare.

Casall Foam Roll – Även för nybörjare

Casall Foam Roll Mjuk

ButikPris
299:- Besök
304:- Besök
499:- Besök
499:- Besök

Casall Foam Roll är en annan väldigt populär foam roller med en mjukhet som klassas som medium och denna passar allt från nybörjare till de lite mer rutinerade användare. Av de recensioner vi har kunnat hitta så har modellen fått ett väldigt bra betyg och de flesta verkar vara väldigt nöjda.

Strukturen är av det traditionella utseendet d.v.s. en slät utsida som passar de allra flesta personer som vill ha en enkel foam roller.

På bilden ser det ut som en liten modell, men det är precis tvärtom d.v.s. den är 61 cm och passar därför bra till i princip alla övningar, även ryggen. Storleken på 61 cm gör också denna modell framförallt attraktiv för nybörjare som vill komma igång med foam rollers.

Likt bäst i test vinnaren så fungerar denna foam roller minst lika bra innan, som efter träningspasset. Storleken gör också att det blir enklare att hålla balansen under övningarna.

  • Bra foam roller med bra kundrecensioner.
  • Hårdhet som klassas som medium.
  • Passar både nybörjare och rutinerade foam-roller-användare.
  • Stor modell på 61 cm.
  • Passar bra både före och efter träningspasset.

Trigger Point Grid X – Fastare foam roller

Trigger point grid x

ButikPris
400:- Besök
501:- Besök
513:- Besök

Den röda färgen på insidan avslöjar Trigger Points Grid X hårdhet varav röd är den hårdaste varianten bland deras modeller. Denna foam roller passar bra till de som vill ha en lite mer intensivare massage som t.ex. baksida och framsida på låren.

Samma mönster som bäst i test vinnaren

Mönstret är precis samma som bäst i test vinnaren Trigger Point Original och är också detta mönster som simulerar riktig massage bäst. Foam rollern passar bäst till de personer som är rutinerade användare och som behöver massera de stora musklerna så som låren.

Denna modell är ungefär 50% fastare än bäst i test vinnaren och klarar över 200 kg vikt utan att försämras eller gå i sönder. Modellen är lätt och enkel att ta med sig innan och efter träningspasset.

Som Tigger Point illustrerar i sina videos på YouTube så är detta en perfekt modell för löpare som behöver massera ITB-senan. Något som är extra vanligt bland löpare.

  • 50% fastare än bäst i test vinnaren (originalet)
  • Fastare och intensivare än traditionella foam rollers.
  • Passar bra till löpare som behöver massera stora muskelgrupper som lår och rumpa.
  • Liten och lätt modell på 33 cm.
  • Klarar en belastning upp till 250 kg.

Köpguide: Så väljer du bästa Foam Roller

Foam roller köpguide

Foam Rollern har snabbt blivit populär de senaste åren och idag hittar vi en rad olika märken, modeller och storlekar. Åsikten kring dessa rullar har varit lite avvaktande från många träningsintresserade personer, men de flesta som har fått prova kan vittna om en lyckad massage innan eller efter träningen.

Det största problemet idag är väl att man inte riktigt vet hur den ska användas på ett effektivt sätt och det är också därför som många skippar att prova tyvärr. De flesta har däremot sett dessa foam rollers på gymmet någon gång och många är intresserade av att prova.

Vi kommer i denna köpguide att försöka reda ut de frågetecken som finns vid val av modell men också hur och när de kan användas.

Vad är en foam roller egentligen?

En foam roller kan ganska enkelt beskrivas som en själv-massage-pryl. Massagerullen är framförallt framtagen för personer som behöver stretcha och massera muskler. Detta passa bra till personer som utför någon form av träning regelbundet så som styrketräning, löpning, joggning med mera.

Men du behöver egentligen inte syssla med någon form av träning överhuvudtaget för att en foam roller ska vara skön att använda. Om du bara en person som älskar massage så fungerar dessa foam rollers lika bra.

Foam rollern hjälper helt enkelt till med muskelåterhämtning efter ett träningspass, detta genom att mjuka upp muskler och senor. Vissa personer använder även sin foam roller innan sitt träningspass för att mjuka upp och öka blodcirkulationen i musklerna.

För löpare så är en enkelt foam roller perfekt för att mjuka upp muskler både före och efter löppasset. Lider du t.ex. av löparknä så vill du helst välja en lite mjukare variant som kan massera ut ITB-senan. För rumpa och lår går det att välja en lite hårdare variant för bättre åtkomst.

Hur använder jag en foam roller på bästa sätt?

Något vi vill poängtera direkt är att lagom är bäst. Ett överdrivet användande av en foam roller är troligtvis inte något bra och känner du ingen förbättring så kan det vara en bra idé att gå vidare till en riktig sjukgymnast.

Det finns en rad olika muskler att massera regelbundet och dessa muskler avgörs så klart av vilken typ av träningsform du utför för tillfället. Men muskler som vader, rygg, rumpa, insida lår, utsida lår, framsida lår och även baksida lår är några muskler som passar perfekt med en foam roller.

I denna videoguide kan du se vilka övningar som skulle kunna passa dig.

Men som vi skrev förut så ska du inte överdriva massagen och oftast räcker 40-100 sekunder per muskel. Mer än 100 sekunder per muskel är något som du bör undvika.

Det samma gäller för dig som känner att du har en skada, var väldigt försiktig då det i värsta fall kan förvärra skadan ytterligare. Om du misstänker att du har en skada så rekommenderar vi att du besöker en riktig sjukgymnast innan du börjar använda din foam roller.

Är du en person som ofta får muskelknutor så behöver du helst få ut dessa innan du börjar rulla med foam rollern. Du kan fortfarande använda foam rollern för detta ändamål, men inte genom att rulla fram och tillbaka.

Det du istället ska göra är sätta rullen på den punk där du har spänningar och sedan lägga din kroppsvikt på denna punkt tills att spänningen släpper. Därefter kan du rulla som vanligt fram och tillbaka i ungefär 60 till 100 sekunder. Är det ett väldigt litet område så kan en enkel tennisboll fungera bättre och sedan gå över till foam rollern efteråt.

Foam roller passar också bra att använda innan träningen för att mjuka upp och öka blodcirkulationen i dina muskler. På så sätt kan du förbättra din prestation under träningen och oftast krävs det inte mer än 7-10 minuter innan träningspasset.

mjuk eller hård foam roller

Mjuk, hård, liten eller stor foam roller – vilken fungera bäst?

Ett vanligt problem är att man köper en alldeles för hård foam roller som nybörjare och är man inte riktigt van så kan en hård modell kännas obehagligt. Vår rekommendation är att börja med en mjukare variant och gärna en som är slät då dessa ger en jämnare massage.

Det bästa är egentligen att äga en mjuk och en hård foam roller. Är dina muskler väldigt spända så är det lättare att börja med en mjuk då det inte gör lika ont och även för att vänja dina muskler med massage. En hård foam roller för en nybörjare kan vara ganska obehagligt och kan även göra ganska ont om musklerna är spända. Däremot så tar en hård foam roller bättre på djupet än den mjukare varianten.

Sen finns det också modeller med betydligt mer mönster och dessa ger en intensivare massage. De modeller med ”piggar” ger en mer specifik massage som kommer åt områden som annars är svåra att massera. D.v.s. de går mer in på djupet än traditionella foam rollers.

Men om du en nybörjare med foam rollers så bör du första testa att köpa en traditionell modell som inte har så mycket mönster, gärna en så slät som möjligt. Vi rekommenderar också att du väljer en mjukare variant.

Storlek på foam roller

Det finns oftast två olika storlekar på en foam roller och vilken storlek som passar dig bäst hänger på vart du kommer använda den. Även vilka övningar kan avgöra vilken storlek du bör välja.

För nybörjare så rekommenderas det att man börjar med den största modellen på 50-60 cm. Det är mycket enklare att börja med en större modell för att få in tekniken och du kan dessutom göra fler övningar.

Men om man vill kunna ta med sin foam roller till gymmet/träningen så är de stora tyvärr ganska otympliga och det är inget man slänger ner i träningsväskan så lätt. Så här måste du överväga vilken som skulle kunna passa dig och din träning bäst.

Vill du kunna massera ryggen så är en stor foam roller avsevärt bättre, medans mindre modeller passar bättre till vader eller liknande.

Klassiska fel vid användning av foam roller

Även om en foam roller kan vara en fantastisk massagerulle så är det bra att känna lite vad man bör vara försiktig med eller undvika. Misstänker du t.ex. att du har en skada på ett muskelfäste eller något liknande så bör du undvika användning.

Det bästa du kan göra är att helt enkelt ta kontakt med en sjukgymnast innan du försöker dig på foam rollern. Det är mycket möjligt att sjukgymnasten rekommenderar att du använder den som en del av rehabiliteringen, men först måste sjukgymnasten utreda vad som är grundproblemet.

Faktum är att det skadan kan förvärras om du använder en foam roller för tidigt. Speciellt om skadan är ganska ny, då är det extra känsligt med att använda denna typ av produkt.

Var försiktig med knän och nedre ryggen

Det finns ett par ställen på kroppen man bör vara extra försiktig med och det är speciellt knäskålar samt nedre ryggen. Dessa punkter är ställen man helst bör undvika eller vara extra försiktig med.

Källor

Amerikanska Amazon

I detta fallet har vi tittat på bäst i test vinnaren Trigger Point Grid 2.0 och på amerikanska Amazon hittar du denna foam roller som en av deras storsäljare. Fördelen med att använda Amazon som ”testkälla” är att alla kundrecensioner är verifierade användare som själva har köpt produkten.

På så sätt blir dessa kundrecensioner väldigt trovärdiga och vi tar med det som bedömning i vårt bäst i test.

NYMag.com

NYMag har en ganska bra artikel om just de bästa foam rollers och där hittar du en rad olika modeller du kan läsa om. De tar upp allt från fördelar till nackdelar med de olika typerna. Enligt deras artikel så är Trigger Point definitivt en av deras favoriter.

Personen som testade Trigger Point skrev tydligt att det är en foam roller som används dagligen på grund av det lagom mjuka materialet. Läs mer här.