lagen om cykelbelysning

Detta säger lagen om cykelbelysning

Visst är det retligt när man trampar iväg på cykeln och inser att den inte har ett enda fungerande lyse? På sommaren då det är mer eller mindre ljust dygnet runt är det troligtvis inte så stort problem. Under den mörka årstiden är det dock helt andra förutsättningar. Inte nog med att man inte ser hur vägen svänger, det är även svårt att upptäcka hinder som dyker upp på vägbanan om cykeln saknar strålkastare. Dessutom så syns man inte särskilt tydligt för andra trafikanter.

Statistik visar att de svåraste cykelskadorna inträffar i kollisioner mellan cykel och bil. Men vad säger egentligen lagen? Måste man ha lysen på cykeln och vilka regler är det som gäller? Det tänkte vi reda ut i den här texten.

Detta säger lagen om cykelbelysning

Enligt svensk lag måste du ha belysning på din cykel om det är mörkt ute. Med mörker avses från skymning till gryning vilket ger utrymme för att gå lite på magkänslan. Regelverket säger att man ska ha fungerande lysen när man cyklar så det är alltså tillåtet att leda cykeln även när det är mörkt ute och cykelns lampor är trasiga. Har du inte rätt belysning kan få böter. Det gäller både om lampor och/eller reflexer saknas eller inte fungerar.

Vad ska man ha för belysning för att cykla säkert i trafiken?

  • Cykeln ska vara utrustad med bakljus som ger ett rött sken och kan ses på ett avstånd som är minst 300 meter. Det är tillåtet att ha ett blinkande sken om hastigheten är minst 200 blinkningar/minut.
  • Cykeln ska dessutom ha en strålkastare fram på cykeln. Den ska lysa med ett gult eller vitt sken. Ljuset ska vara så pass starkt att du syns på 300 meter.
  • Dessutom ska cykeln ha reflexer. Röd reflex där bak, vit reflex där fram och vit eller orange reflex på sidorna.

Vilken cykellampa är bäst?

vilken cykelbelysning är bäst

Traditionella cykellysen drivs av en så kallad dynamo. Dynamon fungerar så att när man trampar genereras ström och strålkastaren tänds. Den lyser så länge däcket snurrar. Nuförtiden är det vanligaste att lyset är batteridrivet. I dag använder man energisnåla LED-cykellampa som har både en lång livslängd och lyser starkt.

Det inte säkert att den allra starkaste lampan alltid är den bästa. Om man cyklar på landsväg eller på en mörk skogsväg så är det en fördel om lampan lyser väldigt starkt så att vägen framträder tydligt. I stadstrafik däremot kan en för stark lampa blända mötande trafikanter. Dessutom lyser gatlamporna upp vilket gör att man inte behöver samma styrka på belysningen för att synas och se tydligt i mörkret.

Ljusstyrka på LED-ljus mäts i enheten lumen. Ett riktmärke är att ungefär 100 lumen behövs för att man ska synas. Väljer man en lampa på mellan 300 och 600 lumen får man ett ljus som gör att vägen framför lyses upp ordentligt. Motsvarande för full sikt på en skogsväg är cirka 1000 lumen. Tänk på att montera lyset på cykeln så att det riktas ner mot vägbanan och inte bländar de trafikanter som du möter.

En annan sak som spelar roll vid val av lampa är hastigheten. Ju snabbare cykeln rullar desto längre blir stoppsträckan. Du behöver alltså kunna se hinder som är längre fram om du cyklar i en hög hastighet jämfört om du cyklar lite långsamt.

Det är superviktigt med rätt belysning för att:

  • Minska risken för krock som leder till allvarlig skada.
  • Du ska synas på långt håll av bilar.
  • Du ska synas av andra cyklister och fotgängare.
  • Du ska se andra cyklister och fotgängare.
  • Du ska kunna se vägbanan och agera på hinder och annat som kan dyka upp i din väg.